home >blog > Server vervangen? Intern, in de cloud ... of allebei?



Server vervangen? Intern, in de cloud … of allebei?


De server vervangen: een kostbare klus die iedere drie tot vijf jaar weer op de agenda staat. Ook al functioneert uw huidige server technisch nog optimaal. Voorkomen is immers beter dan genezen, zeker als het gaat om belangrijke bestanden die veilig moeten blijven. Maar welke servervorm kiest u dan? Een fysieke server binnen uw bedrijfsmuren? Of misschien is de cloud iets voor u. Maar wat houdt die cloud eigenlijk in? En is er ook nog iets tussen fysiek en cloud? Bits&Bytes behandelt de belangrijkste zaken.

Is alles mogelijk in de cloud?

Een nieuwe server betekent krachtigere hardware, snellere prestaties, minder storingen en lagere energiekosten. Een stevige upgrade die iedere keer ook met een stevig prijskaartje gepaard gaat. Geen zin in die steeds terugkerende investering? Dan kan de cloud wel eens de oplossing voor u zijn. In principe is werken in de cloud het opslaan van gegevens, bestanden en software buiten uw eigen locatie. Uw gegevens worden opgeslagen in een extern datacenter dat verbonden is met het internet. Via datzelfde internet kunt u werken in al die extern opgeslagen bestanden. In uw tekstdocumenten, maar ook in populaire onlineprogramma’s als Microsoft Office 365 of Exact Online. Waar en wanneer u maar wilt.

De voor- en nadelen van de cloud

Zeker als u een MKB-bedrijf met slechts een paar medewerkers runt, is alles naar de cloud overhevelen een interessante optie. Waarom? We zetten de voordelen even voor u op een rij:

  • Minder kosten voor onderhoud, investering, beheersing en energie;
  • Meer veiligheid: het systeem controleert zichzelf voortdurend. Bij elke storing neemt het back-upsysteem dan ook direct de besturing over;
  • Geen onverwachte kosten; u betaalt slechts een vast maand- of jaarbedrag;
  • Altijd de laatste versies van softwareprogramma’s tot uw beschikking;
  • U kunt uw eigen ICT de deur uitdoen. U heeft immers geen interne servers meer en daarbij is de helpdesk van uw cloudleverancier vaak stukken goedkoper dan een inhouse helpdesk. Meestal is die helpdesk trouwens ook continu bereikbaar;
  • Het aanpassen van de servercapaciteit en -werkplekken is eenvoudig;Soms kan de cloud echter veranderen in een donderwolk. Daarom zetten we ook even de minpunten achter elkaar:
  • U heeft altijd internetverbinding nodig om toegang tot uw gegevens in de cloud te krijgen. Om de continuïteit hiervan te garanderen, dient u te investeren in een back-upverbinding;
  • De verhuizing naar de cloud kost tijd en kan onvoorziene problemen opleveren;
  • U bent afhankelijk van uw cloudleverancier. Dat kan een (kostbaar) nadeel worden bij technische storingen. En wat gebeurt er als uw leverancier fouten maakt, of erger: failliet gaat? Vraag daarom altijd om een Service Level Agreement (SLA), waarin afspraken hierover beschreven staan;
  • Programma-updates gaan automatisch. Dit kan niet alleen verwarrend zijn, maar ook consequenties hebben voor bepaalde bestanden;
  • De ingewikkelde cloudcontracten kunnen voor u ongunstige bepalingen bevatten. Voorkom verrassingen door het contract door een gespecialiseerde jurist te laten controleren;
  • Een cloudleverancier kan uw data doorzoeken. Bijvoorbeeld om illegale software op te sporen. Bewaar daarom geen bedrijfsgeheimen in de cloud;
  • Uw gegevens kunnen op een server buiten Europa worden opgeslagen, waar de privacywetgeving anders kan zijn dan hier. Zorg dat u te allen tijde voldoet aan de Europese wetgeving.

Het beste van twee werelden: hybride

U kunt er dus voor kiezen om uw bestanden extern of in uw eigen server onder te brengen. Maar er is nog een derde mogelijkheid: de hybride vorm. Zoals een hybride auto op zowel benzine als elektriciteit rijdt, biedt een hybride systeembeheer het beste van twee opslagwerelden. U slaat een deel van uw bestanden op uw eigen server op en een deel uploadt u naar de cloud. Zo kunnen u en uw medewerkers via platforms als Office 365 Word- en Excelbestanden delen. Of deel boekhoudkundige programma’s via Exact Online. Tegelijkertijd worden bijvoorbeeld uw industriële machines aangestuurd vanuit uw eigen server. Hetzelfde geldt voor zware, essentiële bestanden. Wel zo veilig, wel zo zeker. Met deze hybride vorm combineert u dus slim de voordelen van een server op locatie en werken in de cloud. Daarnaast biedt het ook een aantal bijkomende voordelen. Zo kunt u overal met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoordcombinatie via internet inloggen. Dat is gemakkelijk en scheelt een hoop extra wachtwoorden die onthouden moeten worden. Hoewel u zowel op een interne als externe server werkt, zijn beide systemen prima op elkaar ingesteld. U kunt daardoor even gemakkelijk op uw locatie als in de cloud werken. Precies wat op dat moment uw voorkeur heeft: u heeft alle vrijheid.

De oplossing: Een maatwerk ICT-update-gesprek voor uw situatie?

Is uw server aan vervanging toe en twijfelt u over de juiste vervanger? Wordt het een interne server, de cloud of toch een hybride oplossing? Een beslissing die veel voeten in aarde heeft, dus laat u goed informeren. Vraag daarom een gratis ICT-Update-gesprek aan voordat u het offertetraject ingaat. In een uurtje legt een professional u alles uit en vertelt hij welke optie het beste bij uw situatie past.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met OBI via ons terugbelformulier of bel naar telefoonnummer 040-2620999. OBI, Hét ICT Team staat graag voor u klaar.


 

 

"OBI - Systeembeheerders die met u meedenken"

Keer terug naar het ICT blog: Relevant ICT nieuws voor het management en ondernemers

< vorige artikel | blog | volgende artikel >


Serverbeheer en werkplekbeheer Server- en werkplekbeheer
Online werkplekken Online werkplekken
VOIP telefonie VoIP telefonie
Verkoop hardware en software Hardware en software
Online server backup Wifi
Office 365 zakelijk Office 365

 

Vragen?

terugbel formulier
contact pagina

Maaike Priem
Systeembeheerder

Uw ICT beheer volledig ontzorgt door Hét ICT Team

040-2620999
maaike@obi.nl

 

Telefonische indicatie tarieven die van toepassing zijn op uw bedrijf?
Bel 040-2620999 en vraag naar Roger Zweegers.

 

OBI beheert ICT systemen van Microsoft

Office 365 zakelijk

OBI beheert ICT systemen van Dell

OBI beheert ICT systemen van HP

OBI zorgt voor een goede back-up van uw servers met behulp van Veeam

 

OBI zorgt met CodeTwo voor een goede migratie van uw mail naar de cloud

 

Gratis ICT update gesprek bij u op locatie? Gebruik het contact formulier

 

Klanttevredenheids-onderzoek
OBI krijgt van haar klanten een gemiddelde waardering van 8.2
Beoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijven Beoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijven
27 beoordelingen

 

OBI Automatisering Eindhoven-Geldrop | 5661 NG | De Hooge Akker 10b | Tel. +31 (0)40 262 09 99, Fax. +31 (0)40 261 95 32 | KvK nr. 17130973 | Algemene voorwaarden
Top