home > blog > Wet bescherming persoonsgegevens

Wet Bescherming Persoonsgegevens

 

Is de Wet Bescherming Persoonsgegevens op uw bedrijf van toepassing?

Als u als Nederlandse organisatie persoonsgegevens opslaat of verwerkt, is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. Deze wet is sinds 1 januari 2016 vernieuwd. De wet stelt onder andere dat u dient te voldoen aan de meldplicht datalekken. De meldplicht is een voorloper van een nieuwe Europese wet die op 25 mei 2018 ingaat. Op die datum vervangt de Europese wet gegevensbescherming de nationale wetgevingen van alle 28 lidstaten binnen de Europese Unie met één regelgeving. Is de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor u van toepassing, maar voldoet u hier niet aan, dan loopt u het risico een grote geldboete opgelegd te krijgen.


U dient aantoonbaar te voldoen aan de Europese Wet gegevensbescherming

Of u nu alleen maar de salaris- en personeelsadministratie van uw organisatie bijhoudt of de financiele-administratie voor honderden bedrijven verzorgt, de manier waarop deze persoonsgegevens uw organisatie binnenkomen en verwerkt worden, dient u schriftelijk vast te leggen. U dient namelijk aan te kunnen tonen dat u aan de wetgeving voldoet. Dit doet u met een informatiebeveiligingsbeleid. Hierin dient een aantal zaken geïmplementeerd te worden. Bijvoorbeeld het recht om vergeten te worden en de mogelijkheid om gegevens in te zien voor privépersonen.
Op tijd klaar zijn voor de wetgeving biedt voordelen. U maakt niet alleen voor de wet, maar ook voor partners en klanten, duidelijk dat u een betrouwbare organisatie bent. Ook voorkomt u reputatieschade en aansprakelijkheid door datalekken van ketenpartners.


Wat is een persoonsgegeven?

Een persoonsgegeven is een gegeven waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd door een andere persoon, zonder dat deze daarvoor een bijzondere inspanning hoeft te leveren. Niet alleen een naam, adres of telefoonnummer is een persoonsgegeven. Ook het geslacht van de persoon in kwestie of diens pasfoto of e-mailadres is dat. Behalve gewone persoonsgegevens kent de wet ook bijzondere persoonsgegevens. Hieronder vallen gegevens die de privacy van een persoon ernstig kunnen schaden. U kunt hierbij denken aan seksuele voorkeur, godsdienst, politieke voorkeur of strafrechtelijk verleden. Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens in enkel en alleen toegestaan als daarvoor een wettelijk grondslag of een zwaarwegend algemeen belang voor is.


Voer een privacy impact assessment uit

U dient dus aantoonbaar te voldoen aan de Europese Wet gegevensbescherming. Door een Privacy Impact Assessment (PIA) uit te voeren, voorkomt u dat u voor onaangename verrassingen komt te staan. Een PIA legt op systematische en inzichtelijke wijze de privacyrisico’s bloot die zich mogelijk voordoen binnen uw organisatie en laat zien of u voldoet aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Daarnaast creëert u met een PIA meer privacybewustzijn binnen uw organisatie en ontvangt u meer vertrouwen van uw klanten en medewerkers, doordat zij zien dat u hun privacy respecteert en bent u voorbereid op zowel interne als externe audits.


Een PIA uitbesteden of zelf uit voeren?

Het uitvoeren van een PIA heeft niet alleen als voordeel dat u voldoet aan de wet. Het bespaart ook geld. Zo kunt u al rekening houden met het aanleggen van databestanden waardoor u achteraf geen kostbare wijzigingen (zowel in tijd, als in geld) in uw informatiesystemen hoeft aan te brengen. U kunt een PIA zelf uitvoeren, maar aanbevolen wordt om deze taak uit te besteden. Een gespecialiseerde partij als OBI heeft voldoende en vooral vakinhoudelijke kennis om u bij te staan. OBI zal u wijzen op welke manier u de risico’s op datalekken kunt vermijden en/of verkleinen.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met OBI via ons terugbel formulier of bel via telefoonnummer 040-2620999. OBI, Hét ICT Team staat graag voor u klaar.

 


 

"OBI - Systeembeheerders die met u meedenken"

 < vorige artikel |  blog | volgende artikel >

 

 

Serverbeheer en werkplekbeheer Server- en werkplekbeheer
Online werkplekken Online werkplekken
VOIP telefonie VoIP telefonie
Verkoop hardware en software Hardware en software
Online server backup Wifi
Office 365 zakelijk Office 365

 

Vragen?

4terugbel formulier
4contact pagina

Roger Zweegers
directeur

4+31 (0)402620999
4roger@obi.nl

 

 

Telefonische indicatie tarieven die van toepassing zijn op uw bedrijf?
Bel 040-2620999 en vraag naar Roger Zweegers.

 

 

OBI beheert ICT systemen van Microsoft

Office 365 zakelijk

OBI beheert ICT systemen van Dell

OBI beheert ICT systemen van HP

OBI zorgt voor een goede back-up van uw servers met behulp van Veeam

 

OBI zorgt met CodeTwo voor een goede migratie van uw mail naar de cloud

 

Gratis ICT update gesprek bij u op locatie? Gebruik het contact formulier

 

Klanttevredenheids-onderzoek
OBI krijgt van haar klanten een gemiddelde waardering van 8.2
Beoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijvenBeoordeling klanten van het ICT beheer door OBI ICT bedrijven
27 beoordelingen

 

OBI Automatisering Eindhoven-Geldrop | 5661 NG | De Hooge Akker 10b | Tel. +31 (0)40 262 09 99, Fax. +31 (0)40 261 95 32 | KvK nr. 17130973 | Algemene voorwaarden
Top